mandag den 3. oktober 2011

Turist i løvesko (og uden)

Løverne. Hvor fanden var løverne, som jeg var blevet lovet. Nej, min lille løbetur langs åen gennem Odense blev desværre ikke nogen løvetur.

Hvis sandheden skal frem, så var det vist min egen skyld, at jeg ikke så farlige kattedyr denne lørdag eftermiddag, hvor oktobersolen gjorde sit for at skabe savannestemning i den fynske hovedstads zoo. Knivskarpe småsten borede sig op i mine nøgne fodsåler for hvert skridt, jeg tog. Jeg kunne kun koncentrere mig om at løfte fødderne - og helst inden de rørte jorden under mig. Efter tre kilometer var der lys forude i form af den dejligste sorte asfalt, som jeg vidste ville tage anderledes blidt imod mine fødder og gøre en ende på mit tåbelige selvpineri.


Stik dog den mand en guide?
Det var nok også lidt overmodigt af mig at begive mig ud på ukendt terræn i en fremmed by. Ikke så meget på grund af løverne i Odense Zoo. Mere på grund af det nådesløse underlag - og ikke mindst fordi jeg dagen forinden have forceret 17 kilometer grussti på en skøn tur to gange rundt om Årslev Engsø.

Med mig på lørdagens løbetur havde jeg Jesper Nothlev, som også deltog i Pose Running-instruktørkurset. Jeg overvejede flere gange at kaste ham for løverne (som jeg altså ikke så) og stjæle hans flade løbesko. Han overlevede, og det gjorde jeg også - selvom det lykkedes os at fare vild på vejen tilbage til hotellet, så en del af ruten kom til at foregå langs en uinspirerende ringvej. Med kun lidt besvær lykkedes det os heldigvis at kommunikere med lokalbefolkningen, så vi efter syv kilometer og en intensiv dag med Pose Running endelig nåede hotellet med sved på panden og resten af kroppen.

Sommetider er det fedt at løbe rundt på må og få i en fremmed by eller egn. Sådan havde jeg det på min sommerferie i Bellagio ved Como-søen i Norditalien. Andre gange er det træls at fare vild og ende med at løbe langs en hovedvej, som Jesper og jeg gjorde, fordi vi ikke lige havde fået nærlæst kortet.

I København er der et alternativ til at fare vild, når løbere besøger byen som turister eller forretningsrejsende. Running Copenhagen har nemlig introduceret et spændende koncept, som kendes fra Bruxelles, London og andre metropoler: For kun halvanden hundrede kroner kan man booke en guidet løbetur på forskellige ruter i og omkring København. Der er både løb morgen, dag og aften, og tempoet tilpasses deltagernes fysiske formåen.

Sightseeing kombineret med løb? Det lyder altså som en god kombination i mine ører. Så løver eller ej - jeg snupper sgu en guidet tur, næste gang jeg vover mig til Kjøwenhawn!

Se Running Copenhagens forskellige ture her: http://running-copenhagen.dk/tour/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar