mandag den 21. januar 2013

Dette er IKKE en trailsko: Inov-8 Bare-Grip 200

Stå fast. Overalt.
"Sådan går det, når man har sommerdæk på," fnyste Claus med henvisning til de to løberes skovalg. Vi ventede på, at de fik kæmpet sig op ad den snedækkede sti, og vi var ikke imponerede. I mørket og kulden ved 3. afdeling af Himmelbjergegnens Trailserie måtte alt fra Acics Kayano til Salomon Speedcross give fortabt.

Til gengæld var der ingen fare for, at Claus og jeg gik ned på udstyret. Med god grund var vi begge forelskede i vores eget fodtøj denne onsdag aften: limegrønne Inov-8 Bare-Grip 200 - intet mindre end løbeskoenes svar på en pansret mandskabsvogn. Kort sagt: et par stik-mig-en-gletsjer-eller-to-og-lad-mig-løbe-lodret-op-ad-en-klippevæg-uden-slinger-i-valsen-motherfuckersko.

Frygtløse forcerede vi de hvide stigninger, og uden angst kastede vi os nedad igen. Vi stod fast. Vi løb ikke hurtigt - flere gange var vi endda nødt til at gå - men fast stod vi!

Det er en fornøjelse at lege i sneen i et par Bare-Grip 200!
Overkill i Marselisskoven
Jeg har nu leget i mine Inov-8 Bare-Grip 200 i et halvt års tid. Alt for lidt faktisk. For det er nemlig ikke altid lige let at finde ruter, hvor denne sko finder sin berettigelse. I langt de fleste tilfælde gør mine mindre hardcore Vivobarefoot Breatho Trail jobbet glimrende. Men er der tilstrækkeligt med mudder, sne, sand og stigninger, er det en fornøjelse at stikke poterne i mine limegrønne yndlinge.

Selv på mountainbike-sporene i Marselisskoven ved Århus, hvor jeg har min vante gang (i løb), er det langt fra altid, jeg kan finde grund til at pløje skovbunden op med de heftigste knopper, som jeg har set på et par sko, der ikke beregnet til at spille fodbold i.

Når Marselskoven kommer til kort, har jeg heldigvis altid Rubjerg Knude at leget på!

Uld er Gud!
3 millimeter sål. Zerodrop. Op til 1 centimeter høje knopper strategisk fordelt under sålen. Og ikke mindst et - i forhold til Vivobarefoots bud på en trailsko - forfriskende ydre. Med sine 269 gram i min størrelse 44, er den en anelse lettere end mine Vivobarefoot Breatho Trail, som vejer 279 gram i størrelse 43.

Sne, mudder? Bare giv mig mere - men husk uldsokken!
Pasformen er den samme som på den populære Inov-8 F-Lite 195. Jeg ved, at mange finder den temmelig smal, men den passer fint til mine fødder. Jeg bruger samme størrelse, som i almindelige sko. Sålen har et såkaldt Meta-Flex, som egentlig bare er en lille fordybning hen over forfoden, der gør bunden mere fleksibel.

Overdelen er lavet af meget åndbart mesh. Det betyder ganske vist, at vand let løber ind i skoen, men det løber lige så let ud igen. Med uldsokker på har jeg ikke haft problemer med at fryse tæerne - selv ikke i dyb sne, hård frost eller vådt føre. Skoen er ikke udstyret med en rockplate (en hård plade i forfoden, som skal beskytte mod skarpe sten), men det har jeg ikke oplevet som et problem.

I det rigtige fodtøj er der overskud til at nyde udsigten til udfordringer.
Glem alt om at løbe selv korte strækninger med asfalt eller hårdt underlag i Bare-Grip - knopperne mærkes alt for tydeligt igennem den tynde sål. Den slags klarer Vivobarefoot Breatho Trail en anelse bedre, men hvis det primært er hårdt underlag, du skal løbe på, så vil Vivobarefoot Evo eller NB Minimus Trail Zero være endnu bedre valg. Inov-8 kommer desuden med en helt ny trailsko i næste måned med zerodrop, tynd sål og masser af plads til tæerne, som ser meget interessant ud: Inov-8 Trailroc 150.

Teknik og fedt fodtøj
Det behøver ikke være en hemmelighed, at jeg er begejstret for minimalistiske løbesko. Men det er vigtigt at huske på, at skoene i sig selv ikke gør dig til en bedre løber. Teknikken gør dig til en god løber. Skoene skal bare beskytte dine fødder. En smule vand eller is kræver ikke nødvendigvis specialsko, men kan hjælpe dig til at skærpe din teknik. Se blot dette videoeksempel, hvor Dr. Nicholas Romanov løber på en skøjtebane.



Meeeeeeeen når det så er sagt, så synes jeg, det er meget betryggende med et par skridsikre trailsko (eller det der er endnu vildere), når jeg løber i vanskeligt terræn. Det er rart at vide, at jeg altid kan stå fast, selvom jeg ikke kan se, hvad der gemmer sig under sne eller blade. Derfor elsker jeg mine Inov-8 Bare-Grip 200. Prøv selv! Husk at lege!

PS: Jeg glemte vist at skrive, at jeg kom i mål før Claus. Det plejer jeg ikke - så derfor er det værd at træde i. Til gengæld får Claus chancen for revanche igen med 4. afdeling af Himmelbjergegnens Trailserie - til den tid uden sne og pandelamper.

PPS: Og så lige en lille reklame: Lær at løbe naturligt på Løblets to workshops i Århus 17. marts 2013 og søndag 26. maj 2013. Læs mere her: www.loeblet.dk.

Producent: Inov-8
Model:       Bare-Grip 200
Vægt:        269 gram (i min str. 44)
Pris:           719 kroner på tilbud hos Wiggle


12 kommentarer:

  1. smukt :)
    Kan det virkelig passe speedcross'erne kom til kort?
    Var det sjovt at løbe i nat og sne? jeg var syg
    :(
    Vi ses
    kh karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var skideskægt. Du var savnet. Går det bedre? Jeg læste om alle dine kvaler i din blog. Kan du så lige se at få lidt løbesjov ind i dit liv igen! :-)

      Slet
  2. Vi ses - om ikke før - så til 4. afdeling. Er trist over at jeg missede oplevelsen i sidste uge. Men var nok kommet til kort både formmæssigt og i mine Leguano'er..
    Tillykke med sejren over Claus. Sejt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det vil jeg også minde ham om mange gange, inden han igen får chancen! :D
      Leguano'erne skulle i hvert fald have haft en heftig sok indeni - næste gang kan mindre heldigvis gøre det!

      Vi ses! :-)

      Slet
  3. Helt enig i din brug af ordet leg. Skoen er så fed at lege i. Nu er jeg ikke hysterisk med drop, så løb afdelingen i x-talon 190. Stod også fast :-) Havde tilgengæld min bare grip med i sneen i går ;-)

    Har i øvrigt tilføjet din blog til vores blogg roll. så det er bare med at få skrevet nogle indlæg, så dukker du op på listen :-)
    http://www.grejguide.dk/site/undersider/blog-roll.html
    \Bjarke

    SvarSlet
    Svar
    1. 3 millimeter drop ryger du ikke i helvede for, Bjarke! ;-)
      Tak for tilføjelsen til jeres gode guide - det kan måske hjælpe mig til ikke at være helt så doven med skriveriet!

      Vi læses ved!

      Slet
  4. Jeg kan også lave det samme trick som Dr. Romanov - bare uden sko. Det er pisse sjovt :-D
    Folk kigger dog lidt når man overhaler dem på skøjtebaren.

    SvarSlet
    Svar
    1. :D

      Du er sgu cool, Rasmus! Jeg nyder godt nok mine sko i disse dage! :-)

      Slet
  5. Hvordan er den at løbe med, når det ikke er rigtig trailløb?

    Jeg spørger fordi jeg overvejer at investere i netop denne model til Fyr-Til-Fyr løbet på Bornhom - men jeg kan jo lidt frygte at det er som at løbe på larveføddeer, hvis jorden er alt for hård :o

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      Glem alt om at løbe på asfalt eller hårdt underlag i dem. (Den slags klarer Vivobarefoot Breatho Trail bedre, men hvis det primært er den slags underlag, så vil Vivobarefoot Evo være fin.

      Inov-8 kommer desuden med en helt ny trailsko med zerodrop, tynd sål og masser af plads til tæerne i næste måned. Den er måske endnu bedre til opgaven? Se Inov-8 Trailroc 150 her: http://www.wiggle.co.uk/inov-8-trailroc-150-shoes/

      Hilsen
      Peter

      Slet
  6. Hej Peter,

    Jeg er meget tæt på at købe den over Wiggle, men er i tvivl mht. størrelsen. Du bruger str. 44 kan jeg se. Hvor lang er din fod i mm fra bagerste hælpunkt til forrest på storetåen?

    Størrelsen er meget afgørende for mig pga. minimalistløb og det at foden skal have mulighed for at så levende som muligt i skoen (og dermed udvide sig), men ikke så man svømmer rundt i den.

    Mere så jeg har noget relativt.

    På forhånd tak.

    Mvh Christian

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christian

      Min fod måler 275 mm. Det er en fed sko, men vær opmærksom på, at den er til meget hardcore terræn - på en almindelig løbetur i skoven vil den være overkill. Den kræver mudder og offroad. Ellers er Inov-8 Trailroc 150 og Vivobarefoot Breatho Trail bedre alternativer.

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet