fredag den 22. marts 2013

Min ny trailfavorit: Inov-8 Trailroc 150

Undskyld til Vivobarefoot og New Balance. Jeg har fundet en ny trailfavorit!

For 14 dage siden drev sveden af mig. Ferie og 25 graders varme. Højdemeter fra helvede. Kun iført minimale splitshorts - og så mine fede nye trailsko.

Det er disse sko - Inov-8 Trailroc 150 - som dette blogindlæg skal handle om. Men fordi jeg er en doven blogskribent, der ikke altid får skrevet indlæg, når jeg har noget nyt at berette, vil det også handle om min ferie på sportsresortet Playitas på  Fuerteventura og om min nye mountainbike. Så er I advaret.

Velkommen til hvid virkelighed
Fuck, hvor var det en brat opvågnen, da vi landede i snestorm i Billund efter en fantastisk og aktiv uge i godt selskab.

Fuerteventura, som er en af de Kanariske Øer, er gold som bare pokker. Der er ikke meget at se udover klipper, geder - og strande i verdensklasse. Men klimaet er perfekt, når man kommer fra en dansk vinter, og mulighederne for at dyrke sport er ideelle: Løb, cykling, svømning, aerobic, yoga, golf og meget mere - på alle niveauer og for alle aldre.

Nu er solskoldningen på mine skuldre væk. De sidste afbrændte hudrester skallet af ører og næse. Hudafskrabningen efter et styrt på mountainbike er helet. Men kulden... Kulden gør ondt helt ind til marven i mine knogler. Aaaaaargghhhhhhh!


Næstsidste skud
Heldigvis har jeg sko til alt slags vejr. Næstsidste skud på stammen er mine Trailroc 150. (Sidste skud er Inov-8 Bare-X Lite 150 - også en fed og let sko - men dem skal det ikke handle om her).

Gennem de seneste par måneder er mine Trailroc blevet budt lidt af hvert: Is, sand, sne, mudder, vand, sten, klipper, asfalt, skovstier, grus, frostgrader og sommertemperaturer. Derfor føler jeg, at jeg er i min gode ret til at sige følgende: Glem alt om Vivobarefoots og NB Minimus' trailsko, som jeg tidligere har skrevet begejstret om - for nu er der en ny dreng i mesterklassen.

Jeg elsker højdemeter! Og splitshorts! Og nye sko!
En smuk letvægter
171 gram uden indersål i min størrelse 44. Det er hundrede gram mindre pr. sko end Vivobarefoot Breatho Trail. (Dog 30 gram mere end NB Minimus Trail Zero - men den vil jeg trods navnet ikke betegne som en decideret trailsko).

Sålen (zero-drop selvfølgelig) giver en bedre føling med underlaget end begge de to andre og har et godt greb på det meste, uanset om vi snakker frosne stier eller klipper. Den er også bedre på asfalt end Vivobarefoot Breatho Trail. Selvom sålen er 3 millimeter tynd giver den en fin beskyttelse mod selv de skarpeste sten, og sålen er dejligt fleksibel.

En trailsko i særklasse, der vil glæde de fleste barfodsløbere, som ønsker at beskytte fødderne uden at bedøve dem med støddæmpning. (Jeg skulle i hvert fald ikke nyde noget af at løbe helt barfodet rundt i klipperne på Fuerteventura).

Fede eller tynde fødder?
Jeg ved at nogle finder Inov-8's sko for smalle. Trailroc 150 er lavet på en anatomisk læst. Det burde betyde, at den ville være mere rummelig end fx Bare-Grip 200. Det synes jeg ikke, den er. Jeg har dog ikke problemer med at få plads til min fod, men jeg kan forestille mig, at andre med bredere fødder vil.

Overdelen er lavet af et tyndt og let materiale, der minder om det, man finder på NB Minimus Trail Zero (dog en anelse kraftigere - så jeg forventer, at det holder til mere). Stoffet er ikke så fleksibelt som det mesh, der er på Vivobarefoot Breatho Trail, men mig giver det ingen problemer, når jeg løber.

Jeg er så glad for min cykel. Forvent ikke en "Peter Piskeris' pedalblog" lige med det samme.
Glad i låget
Som I måske kan fornemme er jeg begejstret. For mine nye trailsko. For ferie i solskin. For at løbe opad og nedad og ligeud. Og så er jeg vild med min nye mountainbike. Jeg har nemlig købt en Canyon Yellowstone 6.9.

For udover at løbe i bjergene og få crawlundervisning og dyrke yoga og dase i pølen ved vores villa, prøvede jeg også at køre mountainbike på min ferie. Det var sjovt. Det var vildt. Og jeg væltede selvfølgelig og fik revet det meste af mit ene skinneben til blods. Men jeg blev også bidt af det.

Så nu er jeg selvkørende. Jeg har endnu kun været i skoven et par gange, for jeg har ingen snekæder på. Men lige om lidt er det rigtigt forår og sommer og efterår, og så får du baghjul på skovstierne. Eller noget.


PS: Den obligatoriske reklame: Lær poserunning og løb naturligt på LøbLets workshop i Århus søndag 26. maj. Bliv en hurtigere løber, og slip for løberknæ, skinnebensbetændelser og den slags skidt. Se mere her: Lær at løbe naturligt.

PPS: Bonusreklame: Smid skoene og fejr Føddernes Befrielse, når Rasmus inviterer til barfodsløb på den internationale barfodsdag. Det foregår i Århus søndag 5. maj, og det koster kun 20 kroner at deltage. Distancer: 7,5 kilometer og 3,2 kilometer plus børnestafet på stranden. Læs mere her: Føddernes Befrielse.


Producent:   Inov-8
Model:         Trailroc 150
Vægt:          171 gram i min størrelse 44
Pris:             1000 kr. hos KeepRunning



13 kommentarer:

  1. Du hylder bare løs, mig får du ikke pillet skoene af!

    Men skønt indlæg og jeg fik også først nu læst dit forrige, som jeg er meget enig med dig i; man skal turde udfordre sig selv (men ikke mine bare fødder, bare for at komme dig i forkøbet).

    Og tak for opskriften, den skal prøves. Fennikel går også godt sammen med rucola, granatæble, alm. æble, som er vendt sammen i en olie/honning/eddikedressing.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du løber bare løs, som du plejer, Snob. Det virker jo for dig. :-)
      Og ja - fennikel er en fantastisk grønsag også i salater!

      vh. Peter

      Slet
  2. Hej Peter

    Et spørgsmål, der formentlig ikke kan besvares med ja/nej...jeg har fulgt din blog et stykke tid, og sidste sommer stak jeg fusserne i et par Merrell Road Glove - og jeg var solgt!!! (Tidligere har den stået på Asics 21.. GT skumfidusserien:-))...jeg investerede dog i Inov8 f-Lite 195 og Trailroc 245 - ingen af disse er jo så flade som Merrell el. Vivo (som jeg også har gået og danset om som katten om den varme grød). Jeg nyder virkelig at løbe igen, efter at være "skiftet" til forfods/mellemfodsløber. Mit spørgsmål går lidt på, hvor langt jeg kan forvente at løbe? Jeg skal løbe et 12-timers løb til sommer - og flere af ultraløberne anbefaler sko med mere støddæmpning...min holdning er dog, at det ikke skal være skoene, der skal hjælpe mig igennem, men stilen...hvis jeg ikke kan løbe de 12 timer i mine Inov8 - ja - så kan jeg sgu nok heller ikke løbe dem i mine gamle zeppelinere?...nogle af de helt store "barfodsløbere" løber jo altså meget laaaaaaangt...(Tony Krupicka)...

    mvh

    Thomas

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Thomas

      Undskyld, jeg først svarer nu - påsken du ved...

      Jeg er ikke selv ultraløber, men jeg kender en ultraløber (som bl.a. løber Spartathlon til september). Han løber stort set udelukkende i Vivobarefoot Evo og Vivobarefoot Breatho Trail uden problemer.

      Jeg tror, det er et spørgsmål om forudsætninger, træning, tålmodighed, tilvænning og ikke mindst teknik. I flade sko med god plads til tæerne slipper du også for mange af de problemer, som løbere i almindelige sko får med vabler og negle, der falder af.

      Hvis du kan løbe et maraton i flade sko uden at få problemer, skal du ikke bekymre dig om at løbe længere i dem. Jeg hepper på dig! :-)

      vh. Peter

      Slet
  3. Hej Peter
    Hvordan er det gået med crawl svømningen? Er det noget dunfortsætter med?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lars

      Ja, jeg kæmper ufortrødent videre igen efter påske. Det er svært, men sjovt at lære. :-)

      vh. Peter :-)

      Slet
  4. Hei.
    Fint innlegg, jeg nyter også "Den store skoparde"

    Men jeg lurer på om Trailroc 150 er vannavstøtende? Ville du brukt den når det regner, eller på en fuktig sti? Er kanskje AquaLite et
    bedre valg til regneværsdager?

    Jeg har er par Mizuno, men de slipper inn vann gjennom sålen. Men her i Norge kan man jo ikke bare løpe når solen skinner, da blir det vel mye restitusjon.

    Hilsen Ola

    SvarSlet
  5. Hej Ola

    Trailroc 150 er ikke vandafvisende. Overdelen er ét tyndt lag kunststof, så det bliver ikke vådt som en svamp. Der er ikke huller i sålen, som vandet kan komme ind af (eller ud af), som det er tilfældet i nogle sko (fx NB Minimus Trail og Mizuno Wave Universe).

    Vil du have (trail-)sko med bedre vandafvisning, kan jeg anbefale Vivobarefoot Neo Trail eller Vivobarefoot Evo II, som er en fin allroundsko. Vivobarefoot Aqua Lite er også vandafvisende, men egner sig bedst til asfalt.

    Jeg tror vi deler de samme vejrguder i Danmark og i Norge - og jeg er bange for, at vi er nødt til at affinde os med, at når det regner (og det gør det), så får vi våde fødder. En tynd uldstrømpe i stedet for en almindelig bomulds/kunststof-løbestrømpe er det bedste vi kan tage på fødderne, hvis skoene risikerer at blive våde.

    Hilsen
    Peter :-)

    SvarSlet
  6. Hej Peter,

    Hvad er din vurdering af holdbarhed/slidstyrke på skoen?
    Jeg har selv problemer med at Inov-8's produkter desværre ikke er så holdbare - det er faktisk også det største ankepunkt når jeg taler med andre af Inov-8's kunder.
    I mit tilfælde er det overdelen der flækker/går hul på, lang tid før sålen bærer præg af slidtage. Her er f.eks. Vivo Breatho Trail i min verden milevidt foran.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole

      Generelt er jeg ikke imponeret over holdbarheden på minimalistiske løbesko: http://piskeben.blogspot.dk/2013/09/utroskoskab-merrel-vapor-glove.html.

      Jeg har oplevet hurtigt slid på sko fra både Vivobarefoot (Evo) og Inov-8 (F-Lite 195 og Bare-Grip 200).

      Både Vivobarefoot Breatho Trail og Inov-8 Trailroc 150 holder dog - trods tæsk - indtil videre fint. Af de to sko vil jeg også vurdere Vivobarefoot Breatho Trail til at være den mest robuste (men også mere klodsede).

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet
  7. Hej Peter
    Tak for spændenden læsning :-) Jeg er også faldet over TrailRoc 150 - jeg har tilsyneladende meget smalle fødder (eller en meget lang storestå) så for at få en sko der er tilstrækkelig lang kan jeg ikke finde nogen sko der ikke skal snøres kraftigt ind (du ved, sådan at materialet over forfoden "buler op"). Har du nogle fif til sko her? Eller skal jeg bare være ligeglad? Jeg har indtil videre prøvet TrailRoc 150 og Trail Freak fra Vivo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, glemte helt at skrive med venlig hilsen :-)

      Slet
    2. Hej Morten

      Masser af plads til tæerne er ikke nødvendigvis et problem - men de skal selvfølgelig ikke være så løse, at de falder af, når du løber. Hele ideen med flade, fleksible såler er jo at foden og tæerne skal have mulighed for at arbejde frit.

      Hvis du hverken føler dig godt til pas i Vivobarefoot eller Inov-8, kan du måske overveje et par af de mere hårdføre Fivefingers. De sidder i hvert fald dejligt tæt til foden.

      Håber du finder et par der passer dig og dine fødder!

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet